Mobiliteitsprofessionals konden jarenlang hun werk doen in de luwte van andere beleidsvelden. De mobiliteit in Nederland was tot voor kort altijd goed geregeld, en goede, betaalbare mobiliteit leek vanzelfsprekend. Hier gaat verandering in komen en het is de hoogste tijd om actie te ondernemen.

“Er komt een perfecte storm onze kant op”, beweert Casper Stelling van Bijstelling. Hij adviseert al twintig jaar beleidsbepalers in het publieke domein en het bedrijfsleven. Zijn huidige advies luidt: “Denk goed na over de mobiliteitsbehoefte van je organisatie. En vooral over de impact die het heeft als deze behoefte niet kan worden ingevuld.”

Aanpassen

De perfecte storm dus… Volgens Stelling betekent dit dat er van alles tegelijk afkomt op de mensen die verantwoordelijk zijn voor het mobiliteitsvraagstuk. “We staan aan de vooravond van een decennialange vernieuwingsopgave. Alle wegen die we hebben gebouwd zijn aan renovatie toe, en dat gaat veel hinder opleveren. We gaan jarenlang elke dag werkzaamheden tegenkomen, zowel aan de weg als aan het spoor.”

Een tweede onderdeel van de perfecte storm is het feit dat steden – op het gebied van mobiliteit – te weinig ruimte hebben om te groeien. Leefbaarheid wordt geprioriteerd boven alle andere beleidsdoelen. “En dat betekent dat er minder ruimte komt voor het mobiliteitssysteem en met name de auto, omdat die gewoon heel veel ruimte kost.”

“Tot slot is er nog een heel belangrijk probleem dat onze kant opkomt en dat is de toenemende druk op publieke diensten zoals openbaar- en doelgroepenvervoer: Het effect hiervan is naast kostenstijging dat het aanbod omlaaggaat en mensen dus minder reisalternatieven hebben. Of zelfs geen alternatief als ze geen auto kunnen of mogen rijden.”

Het eerlijke verhaal

Om de storm het hoofd te bieden, draagt Bijstelling graag haar steentje bij. “Ik voorzie dat we binnen de grenzen die we gesteld hebben onze ambities niet waar kunnen maken. Het is voor de overheid ook belangrijk om betrouwbaar beleid te voeren, haalbare doelen te stellen en het eerlijke verhaal te vertellen.

Er worden allerlei oplossingsrichtingen bedacht, maar die zijn wat mij betreft nog niet doorontwikkeld. Deze oplossingen liggen nog veel te veel in het faciliteren van de mobiliteitsbehoefte, terwijl we toe moeten naar het gericht beïnvloeden van de behoefte om onze assets in de fysieke ruimte maximaal te benutten.

Het is raadzaam voor beleidsmakers en de private sector om nog eens goed te kijken naar de rol van mobiliteit in hun core business. Voor je medewerkers, je klanten en je omgeving. Als je dit gelezen hebt, bedenk dan welke risico’s je hierbij loopt en wat je daar op voorhand aan kunt doen. Ga hier proactief mee aan de slag, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Dan zullen we zien dat er uiteindelijk weer een balans wordt gevonden tussen vraag en aanbod.”

Casper Stelling, Oprichter en adviseur, Bijstelling

Dit artikel is gepubliceerd in de uitgave Future of Mobility & Supply Chain van het Financieel Dagblad.

Lees meer

Oproep DuMo@RWS

Een half jaar Bijstelling

Daadkracht in de Drechtsteden

Meerjarige afspraken slim en schoon

Ruimte voor Brede Welvaart

De rol van Rijkswaterstaat

Drie adviezen voor publieke mobiliteit

Bijstelling steunt de vrije pers

De mobiliteitstransitie hapert

Nieuwe samenwerking met &Morgen

Tien jaar Zuid-Limburg Bereikbaar

Move Mobility nieuwe partner