Knooppunt Hoevelaken is een goed punt om vooral te mijden als automobilist. Elke ochtend en middag sta je hier in de file. Bij Rijkswaterstaat houden ze een top 10 bij en knooppunt Hoevelaken staat daar twee keer in. Op plek drie met de A1 van knooppunt Barneveld tot Hoevelaken en opnieuw met de A1 op plek 10 van Hoevelaken naar Barneveld. Duizenden mensen maken dagelijks gebruik van het knooppunt om van de Randstad naar het oosten van Nederland te komen en andersom.
Bij de ANWB verkeersinformatie staat de ochtendspits bij knooppunt Hoevelaken op 1. Dat komt onder meer doordat heel veel verkeer instroomt bij Barneveld en Voorthuizen. “Daar zit heel veel industrie”, zegt Arnoud Broekhuizen van de ANWB. 56.000 voertuigen rijden in de ochtend over knooppunt Hoevelaken.
475 miljoen euro gaat dit plan kosten. Dat klinkt veel, maar staat niet in verhouding tot het bedrag dat voor de totale aanpak van het knooppunt nodig is. 1.145 miljoen euro kost de volledige aanpak van het knooppunt, maar zover komt het nu dus nog niet.
“Op korte termijn zal dit wel effect hebben op de hoeveelheid files”, denkt verkeersdeskundige Casper Stelling. De A1 wordt verbreed en je krijgt meer ruimte om te rijden op de A28 doordat de spitsstrook wordt verlengd. Dat Hoevelaken een knelpunt is dat is wel duidelijk. Dat er iets moet gebeuren begrijpt Stelling wel, maar wat er nu gaat gebeuren zal nooit de oplossing zijn. “Je haalt met deze voorkeursvariant niet de grootste bottleneck weg.”
Bredere wegen zorgen er ook voor dat het makkelijker is om de auto te pakken. “Verbreden is geen oplossing voor files. Je staat niet in de file, je bent de file.” Stelling is er duidelijk over. Goed dat er iets gebeurt aan dit verkeersknooppunt, maar voor de langere termijn lost dit het fileprobleem niet op. Broekhuizen is wel wat optimistischer over de gefaseerde aanpak. “Alle kleine beetjes helpen.”
Bereikbaarheid: Strategie en advies. Bijstelling ondersteunt overheden en organisaties met strategisch advies over bereikbaarheid. Niet alleen door te kijken naar files of reistijden, maar door mobiliteit te benaderen als sociaal, ruimtelijk en economisch vraagstuk. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendig en inclusief mobiliteitssysteem. Meer weten over betere Bereikbaarheid: Strategie en advies.
Grote vraag is wanneer met de werkzaamheden begonnen kan worden. Vooral de verbreding van de A1 is een uitdaging vanwege de stikstofopgave. De uitstoot van stikstof mag namelijk niet toenemen en liever zelfs afnemen. Zeker als er een natuurgebied in de buurt ligt en dat is het geval. De Veluwe ligt langs de A1 en de staat van dat gebied mag niet verslechteren.
Of de stikstofuitstoot toeneemt door de verbreding is onduidelijk. Het zou mogelijk iets af kunnen nemen, omdat de doorstroming verbetert. “Het optrekken en afremmen van auto’s is slecht voor de verbranding.” En dus heb je meer uitstoot laat Stelling weten. Maar als er meer auto’s gebruik maken van de nieuwe verbrede weg heb je ook weer meer stikstofuitstoot.
Bron: RTV Utrecht, Tasseron, I. (2025, juni 24). Wat gaat er nu gebeuren met knooppunt Hoevelaken, en gaat dat écht files voorkomen? Geraadpleegd op 25 juni 2025, van https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3910472/wat-gaat-er-nu-gebeuren-met-knooppunt-hoevelaken-en-gaat-dat-echt-files-voorkomen