knooppunt Hoevelaken Reactie casper stelling van bijstelling op werkzaamheden.

Gefaseerde Aanpak Knooppunt Hoevelaken: Eerste Stap of Uitstel van Echte Oplossing?

Amersfoort – Knooppunt Hoevelaken staat al lang op het lijstje van Rijkswaterstaat om aangepakt te worden. Dagelijks staan hier duizenden mensen in de file. Daar moet een eind aan komen vindt de politiek en daarom is er nu een nieuw plan bedacht. Het knooppunt wordt niet in één keer op de schop genomen, maar in fases. Wat gaat er gebeuren en wat betekent dat voor al die automobilisten?

Wat is het probleem bij Hoevelaken?

Knooppunt Hoevelaken is een goed punt om vooral te mijden als automobilist. Elke ochtend en middag sta je hier in de file. Bij Rijkswaterstaat houden ze een top 10 bij en knooppunt Hoevelaken staat daar twee keer in. Op plek drie met de A1 van knooppunt Barneveld tot Hoevelaken en opnieuw met de A1 op plek 10 van Hoevelaken naar Barneveld. Duizenden mensen maken dagelijks gebruik van het knooppunt om van de Randstad naar het oosten van Nederland te komen en andersom.

Bij de ANWB verkeersinformatie staat de ochtendspits bij knooppunt Hoevelaken op 1. Dat komt onder meer doordat heel veel verkeer instroomt bij Barneveld en Voorthuizen. “Daar zit heel veel industrie”, zegt Arnoud Broekhuizen van de ANWB. 56.000 voertuigen rijden in de ochtend over knooppunt Hoevelaken.

Strategisch Advies voor Slimme Bereikbaarheid

Bereikbaarheid is méér dan het oplossen van files. Het gaat om de mogelijkheid om binnen redelijke tijd, kosten en moeite je bestemming te bereiken.

Wat wil de minister nu doen?

VVD minister Sophie Hermans wil het knooppunt zo snel mogelijk aanpakken in de hoop daarmee het fileprobleem op te lossen. Maar het kabinet is demissionair en dat betekent dat veel plannen in de la blijven liggen. Knooppunt Hoevelaken wordt nu toch uit die la getrokken, maar wordt in delen aangepakt. Het plan is om de A1 bij Barneveld te verbreden en de spitsstrook op de A28 in het knooppunt te verlengen. Het klaverblad zelf wordt niet aangepakt, want dit is een zeer complexe en kostbare ingreep. 

“De verlenging van de spitsstrook op de A28 helpt bij het beter afwikkelen van het verkeer op het knooppunt”, legt Broekhuizen uit. “Daarmee verbreed je de weg ook.”

Wat gaat het kosten?

475 miljoen euro gaat dit plan kosten. Dat klinkt veel, maar staat niet in verhouding tot het bedrag dat voor de totale aanpak van het knooppunt nodig is. 1.145 miljoen euro kost de volledige aanpak van het knooppunt, maar zover komt het nu dus nog niet.

Gaat dit de files oplossen?

“Op korte termijn zal dit wel effect hebben op de hoeveelheid files”, denkt verkeersdeskundige Casper Stelling. De A1 wordt verbreed en je krijgt meer ruimte om te rijden op de A28 doordat de spitsstrook wordt verlengd. Dat Hoevelaken een knelpunt is dat is wel duidelijk. Dat er iets moet gebeuren begrijpt Stelling wel, maar wat er nu gaat gebeuren zal nooit de oplossing zijn. “Je haalt met deze voorkeursvariant niet de grootste bottleneck weg.”

Bredere wegen zorgen er ook voor dat het makkelijker is om de auto te pakken. “Verbreden is geen oplossing voor files. Je staat niet in de file, je bent de file.” Stelling is er duidelijk over. Goed dat er iets gebeurt aan dit verkeersknooppunt, maar voor de langere termijn lost dit het fileprobleem niet op. Broekhuizen is wel wat optimistischer over de gefaseerde aanpak. “Alle kleine beetjes helpen.”

Bereikbaarheid: Strategie en advies. Bijstelling ondersteunt overheden en organisaties met strategisch advies over bereikbaarheid. Niet alleen door te kijken naar files of reistijden, maar door mobiliteit te benaderen als sociaal, ruimtelijk en economisch vraagstuk. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendig en inclusief mobiliteitssysteem. Meer weten over betere Bereikbaarheid: Strategie en advies

Hoe snel kan dit gebeuren?

Grote vraag is wanneer met de werkzaamheden begonnen kan worden. Vooral de verbreding van de A1 is een uitdaging vanwege de stikstofopgave. De uitstoot van stikstof mag namelijk niet toenemen en liever zelfs afnemen. Zeker als er een natuurgebied in de buurt ligt en dat is het geval. De Veluwe ligt langs de A1 en de staat van dat gebied mag niet verslechteren.

Of de stikstofuitstoot toeneemt door de verbreding is onduidelijk. Het zou mogelijk iets af kunnen nemen, omdat de doorstroming verbetert. “Het optrekken en afremmen van auto’s is slecht voor de verbranding.” En dus heb je meer uitstoot laat Stelling weten. Maar als er meer auto’s gebruik maken van de nieuwe verbrede weg heb je ook weer meer stikstofuitstoot.

De provincie is blij dat het opknappen van knooppunt Hoevelaken in fases gaat gebeuren. Het is belangrijk dat het fileprobleem zo snel mogelijk wordt opgelost. “De aanpak is belangrijk om Utrecht bereikbaar te houden”, zegt VVD-gedeputeerde Andre van Schie. “Een gefaseerde aanpak maakt het mogelijk om nu te starten, terwijl we blijven werken aan een volwaardige oplossing op de lange termijn.”

Bron: RTV Utrecht, Tasseron, I. (2025, juni 24). Wat gaat er nu gebeuren met knooppunt Hoevelaken, en gaat dat écht files voorkomen? Geraadpleegd op 25 juni 2025, van https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3910472/wat-gaat-er-nu-gebeuren-met-knooppunt-hoevelaken-en-gaat-dat-echt-files-voorkomen 

Strategisch Advies voor Slimme Bereikbaarheid

Bereikbaarheid is méér dan het oplossen van files. Het gaat om de mogelijkheid om binnen redelijke tijd, kosten en moeite je bestemming te bereiken. Bijstelling kijkt naar bereikbaarheid als het resultaat van keuzegedrag, gestuurd door vraag en aanbod op vier mobiliteitsmarkten.