Bereikbaarheid

Bereikbaarheid

Bereikbaarheid is het hebben van de mogelijkheid om binnen acceptabele tijd, geld en moeite te kunnen komen waar je wilt zijn. Dit gaat niet (alleen) over files oplossen. Bereikbaarheid is de optelsom van individueel keuzegedrag. Bijstelling hanteert een gedragsmodel waarin vraag en aanbod van mobiliteit op vier deelmarkten tot stand komen. Bereikbaarheid is hierdoor in de praktijk een veelzijdig begrip.

Theorie

Mobiliteit speelt een rol bij de activiteitenkeuzes van burgers. Als collectief bepalen we hiermee de matrix van herkomsten en bestemmingen die dagelijks verbonden worden. Vervolgens bepaalt de reiziger welke vervoerwijze hij/zij/hen hierbij gebruikt. Deze keuze is gebaseerd op de weerstand die zij ondervinden bij elk reisalternatief, welke valt uit te drukken in tijd, geld en moeite. Dan bepaalt de reiziger welke routes hij/zij/hen gebruikt. Ook hier maakt de reiziger een keuze op basis van de weerstand van elk alternatief. Ten slotte bepaalt de reiziger waar (indien van toepassing) hij/zij/hen de auto of fiets parkeert.

Bijstelling beschouwt bereikbaarheid als het evenwicht in de vier markten voor mobiliteit:

  1. activiteitenmarkt: de ruimtelijke inrichting waarmee vraag en aanbod van activiteiten bij elkaar komen;
  2. vervoersmarkt: het mobiliteitssysteem waarin vraag en aanbod van vervoerwijzen bij elkaar komen;
  3. verkeersmarkt: de netwerken waarop vraag en aanbod van routes bij elkaar komen;
  4. parkeermarkt: het parkeerareaal waar vraag en aanbod van parkeerplaatsen en fietsenstallingen bij elkaar komen.

De complexiteit van bereikbaarheid is dat het model beide kanten op werkt. Parkeerbeleid beïnvloedt routes, vervoerwijzen en zelfs activiteitenkeuze. Investeren in OV verandert óók het complete keuzeproces. Enzovoorts. En dan zijn er nog autonome factoren die van invloed zijn op de balans tussen vraag en aanbod op de vier deelmarkten. Bij elke verandering in het systeem zoeken vraag en aanbod op korte en lange termijn een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod. Dit maakt het ingewikkeld om de impact van beleid te bepalen in een altijd veranderend evenwicht.

Praktijk

In de praktijk worden er meerdere invullingen gegeven aan bereikbaarheid. De focus wordt bepaald door uw klantvraag, maar Bijstelling bekijkt de vraag altijd vanuit het bredere spectrum van relevante bereikbaarheidsaspecten:

  1. veiligheid: voldoende onderhoud en beschikbaarheid voor nood- en hulpdiensten;
  2. basismobiliteit: voldoende reismogelijkheden voor iedereen;
  3. betrouwbaarheid en robuustheid: voldoende zekerheid dat de reiziger van A naar B komt;
  4. filebestrijding: het aanpakken van huidige of toekomstige knelpunten die economische schade veroorzaken;
  5. hinderbeperking: bereikbaarheid tijdens hinder door aanleg, vervanging en renovatie op peil te houden;
  6. beter Benutten: het spreiden van vraag en aanbod beschikbare assets optimaal te benutten;
  7. integraal parkeerbeleid: de reiziger faciliteren en sturen in keuzes over de parkeerplaats voor de auto of fiets;
  8. brede blik: beleid maken met oog voor aankomende en nodige innovatie en integrale bijdrage van beleid aan brede welvaart.

Referentieproject

Bijstelling heeft referentieprojecten op alle genoemde invullingen van Bereikbaarheid. Onze visie op bereikbaarheid is gevormd in de periode dat wij hebben bijgedragen aan de uitwerking van de SVIR Bereikbaarheidsindicator. In dit project ontwikkelden wij met het Ministerie van IenW, het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, onze partners MuConsult en Move Mobility en een grote werkgroep van decentrale overheden een nieuwe indicator voor het Rijksbeleid. Gedurende het proces bleek het ontwikkelen van een breed gedragen indicator voor integrale bereikbaarheid niet haalbaar. Het werd uiteindelijk (weer) een reistijdindicator. Desondanks was het resultaat uniek voor haar tijd: een indicator die van deur tot deur en gebiedsgericht is en bovendien uniform over alle vervoerwijzen toepasbaar. De indicator is jarenlang gebruikt om investeringsbeslissingen te onderbouwen. In het moderne beleid zien we weer een beweging van traject- naar gebiedsgerichte bereikbaarheid dus de discussie is weer actueel.

Nieuws

Een half jaar Bijstelling

Daadkracht in de Drechtsteden

Meerjarige afspraken slim en schoon