Kwartier­maker

Kwartier­maker

Als kwartiermaker legt Bijstelling de basis voor verandering, pioniert in onbekend terrein en brengt nieuwe initiatieven tot leven. Door het vormgeven van structuren en processen creëert de kwartiermaker de fundamenten voor succesvolle projecten of organisaties. Deze rol vereist innovatie, flexibiliteit en het vermogen om stakeholders te mobiliseren. Kwartiermakers overbruggen kloven, initiëren samenwerking en sturen de eerste stappen naar een duurzame toekomst. Kortom, een kwartiermaker legt het fundament voor groei en vernieuwing binnen een organisatie.

Theorie

Bijstelling levert kwartiermakers die innovatief beleid opzetten waarbij partijen met gezamenlijke ambities en inzet werken aan bereikbaarheid en brede welvaart. Voor het opzetten van beter beleid in een uitdagende omgeving onderscheidt Bijstelling vier focuspunten van waaruit wij onze rol invullen:

  1. partijen: goed doorgronden van de meebeslissers, meewerkers en meedenkers is de basis voor succes. De gelaagdheid van partijen is van belang. Hierbij geldt dat partijen vaak in meerdere eenheden bestaan en dat afspraken op bestuurlijk niveau vaak moeilijk uitvoerbaar zijn op uitvoeringsniveau;
  2. personen: beleid maken is mensenwerk. Goed doorgronden van de relationele geschiedenis en invoelen van de persoonlijke drijfveren van betrokkenen leidt tot betere samenwerking. Vertrouwen, respect en erkenning staan centraal bij het realiseren van duurzame en effectieve samenwerking;
  3. inhoud: in de kwartiermakersfase is de inhoud van de samenwerking nog niet vastgelegd. Partijen zijn het globaal eens over de ambities en de doelen van de samenwerking maar bekijken deze vanuit hun eigen taken en verantwoordelijkheden. Met een goed afweegkader en objectieve beoordeling van de beleidsopties bepalen we de inhoud;
  4. ambitie: partijen en personen zitten op eigen wijze in de wedstrijd. Sommige partijen zijn meer gericht op het oplossen van problemen en het beheersen van risico’s, anderen leggen het accent op kansen en mogelijkheden. Personen vertegenwoordigen die partijen, maar hebben ook hun eigen ambities.

Praktijk

In de praktijk is de kwartiermaker degene die de juiste vragen weet te stellen. Bijstelling bekijkt de klantvraag vanuit de hele beleidscyclus en heeft daarbij aandacht voor onderstaande vragen voor beter beleid om de klantvraag in dit bredere perspectief succesvol te beantwoorden:

  1. welke stakeholders zijn betrokken en hebben zij verenigbare ambities en uitdagingen?
  2. zijn de ambities voldoende doordacht en verbinden deze de stakeholders in het beleid?
  3. hebben we de problemen en trends goed in beeld gebracht?
  4. zijn de gestelde doelen voor de uitvoeringsperiode haalbaar en voldoende doordacht?
  5. is de scope van het voorgenomen beleid voldoende afgebakend om efficiënt te divergeren en te convergeren?
  6. zijn er voldoende inzichten beschikbaar om de impact van het voorgenomen beleid te voorspellen?
  7. is het afweegkader voor prioritering tijdens het convergeren voldoende uitgewerkt?
  8. wat is de relatie tussen het voorgenomen beleid en ander beleid vanuit brede welvaart?
  9. heeft de uitvoering voldoende mandaat, capaciteit en expertise om het beleid succesvol uit te voeren?
  10. hoe richten we adaptieve bijsturing in tijdens de uitvoering?
  11. welke lessen willen we aan het einde van de beleidscyclus leren en hoe gebruiken we die voor de volgende ronde?
  12. is de monitoring en evaluatie voldoende belegd om een lerende beleidscyclus tot stand te brengen?

Referentieproject

Bijstelling werkt samen met onze partners aan een breed scala aan nieuwe programma’s. Een goed voorbeeld is de verankering van de korte termijn aanpak slimme, veilige en duurzame mobiliteit. De betreffende regio had jarenlang succesvol publiek-privaat beleid uitgevoerd op basis van de kaders van Beter Benutten. Toen dit programma bijna afliep was de vraag hoe de regionale partners het opgebouwde kapitaal konden blijven inzetten. Bijstelling nam het voortouw bij het definiëren van de gezamenlijke lange termijndoelstelling en het programmeren van een basisaanpak die meerjarig bij alle partners in het beleid is gekomen. Het programma is veranderd van een top-down naar een bottom-up samenwerking, de uitvoering is geborgd met een meerjarige programmering en de inhoud van het programma past nu op de ambities van de lokale en regionale overheden en bedrijven.

Nieuws

De perfecte storm

Een half jaar Bijstelling

Daadkracht in de Drechtsteden