Bijstelling ontwikkelt momenteel met CROW, DMI en een werkgroep van gemeenten, corporaties en ontwikkelaars een handreiking voor passende parkeernormen bij duurzame gebiedsontwikkeling. Eerder deden we hiervoor al een oproep.

Dat de Tweede Kamer op 4 juli 2025 stemde over parkeernormen illustreert dat het een belangrijk onderwerp is. De uitslag van de stemming onderstreept de behoefte aan maatwerk. Daarom vragen wij ons hardop af hoe passende parkeernormen tot stand moeten komen. Moet dat op basis van gemeentelijke visies en ambities, het huidige autobezit in de omgeving of de mobiliteitsbehoefte van de Nederlandse burger? Of kunnen we op provinciaal of landelijk niveau normen afspreken voor (een deel van) de huidige woningbouwopgave?

Heb je een visie of praktijkvoorbeeld? Deel die met ons dan nemen we jouw inzichten mee in onze handreiking.

Achtergronden

Over de stemming in de Tweede Kamer

Op 4 juli 2025 stemde de Tweede Kamer over het decentraliseren van parkeernormen. Het betrof één van de 10 ingediende moties voor het tweeminutendebat Bouwregelgeving. Deze stemming is bijzonder, omdat de Rijksoverheid zich hier sinds het ABC-locatiebeleid en de decentralisatie van parkeernormen naar gemeenten niet meer mee bemoeid heeft.

De stemming ging over een motie van Mooiman en Heutink die luidde:

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat adviesgroep STOER adviseert om vanuit het rijk een landelijk geldende maximale parkeernorm van 0,7 op te stellen voor woningbouw; overwegende dat ondanks aanwezigheid van OV, de auto voor veel mensen onmisbaar blijft voor hun dagelijks leven en het daarom niet wenselijk is om een parkeernorm van maximaal 0,7 te hanteren; verzoekt de regering het advies van adviesgroep STOER voor een landelijk geldende maximale parkeernorm van 0,7 niet over te nemen. en gaat over tot de orde van de dag”.

De motie werd aangenomen met 88 stemmen voor (PVV, VVD, NSC, DENK, FVD, JA21) en 62 stemmen tegen (GL-PVDA, D66, BBB, CDA, SP, CU, PvdD, SGP, Volt). Dit betekent dat de Tweede Kamer dit advies van de adviesgroep STOER niet overneemt.

Adviesgroep STOER

Het advies van STOER komt uit het rapport Sneller, meer, goedkoper, gepubliceerd op 6 juni 2025. Hierin adviseert de adviesgroep:

“Stel vanuit het rijk landelijk geldende maximale parkeernormen op voor woningbouw in invloedgebieden rondom (H)OV-Knooppunten. Sluit hierbij aan op de door provincie Zuid-Holland vastgestelde normen van maximaal 0,7 voor bewonersparkeren inclusief bezoekersparkeren en definitie van invloedgebieden rondom haltes van openbaar vervoer. Lokaal maatwerk is mogelijk op basis van onderzoeksresultaten vanuit bewezen realistisch gebruik. Sluit daarbij tevens aan op beleid provincie Zuid-Holland met parkeernormen voor sociale huur van maximaal 0,7”.

Omgevingsverordening Zuid-Holland

Het advies van STOER is alleen te doorgronden met het beleid van de provincie Zuid-Holland. De Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (geconsolideerde versie vanaf 1-7-2025) stelt hierover het volgende:

Artikel 7.45e (parkeernorm stationsomgevingen):

  1. Een omgevingsplan dat voorziet in nieuwe woningen in een stationsomgeving als bedoeld in artikel 7.45d, hanteert een parkeernorm van maximaal 0,7 autoparkeerplaats per woning
  2. In afwijking van het eerste lid kan een andere parkeernorm worden gehanteerd, als de gemeente op de lokale situatie afgestemde regels of beleid voor parkeren heeft vastgesteld gebaseerd op het autobezit per woningtype of woonoppervlak.

Toelichting: Overheden geven jaarlijks miljarden uit aan de exploitatie van het openbaar vervoer, de versterking van het netwerk en het beheer van de infrastructuur. Juist in omgevingen waar het gebruik van het openbaar vervoer de meeste potentie heeft, bij de opstappunten, is het wenselijk de ruimtelijke ontwikkeling daarop te oriënteren. In de praktijk kan de investering in het openbaar vervoer nog beter ondersteund worden door de ruimtelijke ontwikkeling. Hoge parkeernormen zorgen voor lagere dichtheden, verminderen de haalbaarheid en betaalbaarheid van ontwikkelingen en stimuleren het autogebruik. Vanwege deze in het geding zijnde provinciale belangen, is een provinciale rol gerechtvaardigd. Daarom zijn hierover regels opgenomen in de omgevingsverordening. Voor woningbouw in stationsomgevingen, hanteert de provincie een maximale parkeernorm van 0,7 per woning (inclusief bezoekers). Deze norm sluit aan bij het werkelijk autobezit in deze gebieden. Deze regel geldt niet voor gemeenten die zelf al specifiek parkeerbeleid hebben vastgesteld, gebaseerd op eigen data over de lokale situatie en eigen overwegingen. Deze data moeten betrekking hebben op het autobezit (eigendom of lease) in de buurt per woningtype of woonoppervlak.

Artikel 7.45f (parkeernorm sociale huur)

  1. Een omgevingsplan dat voorziet in nieuwe sociale huurwoningen hanteert een parkeernorm van maximaal 0,7 autoparkeerplaats per sociale huurwoning.
  2. In afwijking van het eerste lid kan een andere parkeernorm worden gehanteerd, als er op de lokale situatie afgestemde regels of beleid voor parkeren zijn vastgesteld gebaseerd op het autobezit per woningtype of woonoppervlak.

Toelichting: Parkeernormen voor sociale huur zijn in veel gevallen structureel te hoog vergeleken bij het werkelijke autobezit van de huurders. Het gemiddelde autobezit ligt rond de 0,5 per woning. De gehanteerde parkeernorm ligt vooral in kleinere gemeenten meestal rond de 1. Een hoge parkeernorm voor sociale huur belemmert de haalbaarheid en betaalbaarheid van sociale huurprojecten en leidt vaak tot structurele leegstand in parkeergarages onder sociale huurcomplexen. Vanwege deze in het geding zijnde provinciale belangen, is een provinciale rol gerechtvaardigd. Daarom zijn hierover regels opgenomen in de omgevingsverordening. Voor sociale huurwoningen hanteert de provincie een parkeernorm van 0,7 per woning. Dit is iets ruimer ten opzichte van het werkelijk gemiddelde autobezit, waardoor er ruimte blijft voor lokaal maatwerk. Deze regel geldt niet voor gemeenten die zelf al specifiek parkeerbeleid hebben vastgesteld, gebaseerd op eigen data over de lokale situatie en eigen overwegingen. Deze data moeten betrekking hebben op het autobezit (eigendom of lease) in de buurt per woningtype of woonoppervlak.

Notitie passende parkeernormen

Het Kennisnetwerk Parkeren van het CROW focust niet alleen op een integrale aanpak op inhoud en proces, maar ook op de samenhang tussen parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling. Vanuit dit netwerk wordt intensief nagedacht over en gewerkt aan passende parkeernormen voor duurzame gebiedsontwikkeling.

Na de zomer van 2025 levert het CROW een notitie op met adviezen op dit onderwerp.

Meer weten? Laat een bericht achter en we zullen je op de hoogte houden van deze ontwikkelingen.

Lees meer

Evaluatie Duurzame Gebiedsontwikkeling

Nieuwbouw onderzoek

Mitchel maakt moeilijke dingen makkelijk

Utrecht zoekt naar manieren om fietsen ’s nachts veiliger te maken

Thijmen stelt de juiste vragen

Stappenplan voor gedrag

Hardrijders!? Lacht de smiley?

Aanpak Knooppunt Hoevelaken: De Echte Oplossing?

Mobiliteitsbehoefte burgers en bedrijven

+69% parkeervraag bij verkoop huurwoningen

Vanzelfsprekende mobiliteit

Doe maar duurzaam