Mobiliteitsbehoefte burgers en bedrijven

Wie zijn de reizigers in de zuidelijke Randstad? Wat zijn hun mobiliteitsbehoeftes en die van daar gevestigde bedrijven? En hoe kunnen we als overheid zo goed mogelijk op hun mobiliteitsbehoeftes inspelen? Met deze vragen klopte MoVe (het overheidsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking in de zuidelijke Randstad) aan. Bijstelling vond samen met haar partners de antwoorden met behulp van een uitgebreid participatieonderzoek en adviseerden de samenwerkende overheden. Programmamanager Guus Holtring: ‘We zijn onder de indruk van het rapport en de waarde die jullie toevoegen.’

Uitdaging

MoVe is een samenwerkingsprogramma van de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, de Provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeenten Rotterdam en Den Haag. Deze partijen pakken samen de bereikbaarheidsopgaven in samenhang met de verstedelijkings- en klimaatopgaven aan.

Collega Nynke zegt: ‘De opgaven en knelpunten van het toekomstige mobiliteitssysteem waren al bekend. Met ons participatieonderzoek vulden we dit aan met inzichten in de mobiliteitsbehoefte van inwoners, forenzen en bedrijven. Welke mobiliteitsbehoefte hebben ze? Waar lopen zij tegenaan tijdens het reizen? Ontplooien ze andere activiteiten als ze makkelijkere, snellere of goedkopere mobiliteitsopties hebben? Ook vroegen we overheidsinstanties en kennisinstituten naar hun kijk op onze bevindingen. Waar moesten we volgens hen de nadruk op leggen?

Vervolgens formuleerden we een advies waarin we de onderzochte mobiliteitsbehoefte en mening hierover van al deze partijen meenamen. Dit advies helpt de betrokken overheden om de papieren werkelijkheid van beleidskeuzes beter aan te laten sluiten op de praktijk en de behoeftes van degenen voor wie het beleid bedoeld is.’

Aanpak

Ons participatieonderzoek bestond uit:

  • Enquête naar de mobiliteitsbehoefte onder 2.700 inwoners en forenzen in de zuidelijke Randstad.
  • Verdiepende interviews met 80 inwoners uit verschillende segmenten.
  • We gebruikten hiervoor een innovatieve indeling van burgers op basis van het rapport “Eigentijdse Ongelijkheid” van het Sociaal Cultureel Planbureau en de gebiedsindeling van “De atlas van de auto” van het KiM.
  • Verdiepende interviews met bedrijven uit 10 sectoren.
  • Analyse van de mobiliteitsbehoefte op basis van doelgroepenbenadering en gebiedssegmentatie.
  • Gesprekken met 10 kenniswerkers van onder andere het Nibud, TU Delft, GGD en Erasmus University Rotterdam. Zij hielpen ons om onze uitkomsten te verklaren vanuit verschillende perspectieven zoals het gedrags-, economisch-, transitie- en sociale perspectief.’
  • Interne sessies met de samenwerkende overheidsorganisaties binnen MoVe om tot een breed gedragen eindadvies te komen.
Resultaat

Het resultaat is een rapport en advies dat vooral de enorme verscheidenheid weergeeft van de mobiliteitsbehoefte van burgers en bedrijven. De rijke bovenlaag en werkgevers in de dienstverlening hebben vooral behoefte aan hoge efficiency en flexibiliteit. Ze adopteren innovaties snel en vinden altijd een manier om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Voor de kwetsbare midden- en onderlaag en bedrijfssectoren die afhankelijk zijn van de auto voor werk en logistiek is dit heel anders. Zij hebben behoefte aan betrouwbare en betaalbare mobiliteitsopties, ook buiten kantoortijden. Zij zijn minder in staat om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en voelen direct de gevolgen van veranderingen in hun mobiliteitsopties.

Naast deze uitkomsten hebben we zeer veel doelgroep-specifieke resultaten opgehaald: wat hebben kwetsbare doelgroepen nodig in de stedelijke centra? En hoe gaat het met de werkende middenklasse in de stadsranden en het welgelegen gebied van de Zuidelijke Randstad? Wat is de mobiliteitsbehoefte van ouderen, ambulante zorgmedewerkers, bouwvakkers en installateurs en zakelijke dienstverleners? En wat is er nodig voor behoud en versterking van de concurrentiekracht en levensvatbaarheid van logistiek, binnenstadondernemers en publiekstrekkers? Dit en meer is te lezen in ons rapport en advies.

Guus Holtring, programmamanager MoVe over het resultaat: ‘Mijn complimenten voor jullie rapport, niet alleen van mij, maar van alle kernteamleden. We zijn onder de indruk van het rapport en ook van de waarde die het toevoegt. Jullie onderzoek geeft ons inzicht in de samenstelling van de reizigers in de zuidelijke Randstad, hun mobiliteitsbehoeften en de wijze waarop we doelgroepgericht maatregelen moeten treffen om tot een goed functionerend mobiliteitssysteem te komen.’

Wil je meer weten over de uitkomsten van dit onderzoek? Neem contact met ons op.

Lees meer

Evaluatie Duurzame Gebiedsontwikkeling

Nieuwbouw onderzoek

Mitchel maakt moeilijke dingen makkelijk

Utrecht zoekt naar manieren om fietsen ’s nachts veiliger te maken

Thijmen stelt de juiste vragen

Stappenplan voor gedrag

Landelijke parkeernormen?

Hardrijders!? Lacht de smiley?

Aanpak Knooppunt Hoevelaken: De Echte Oplossing?

+69% parkeervraag bij verkoop huurwoningen

Vanzelfsprekende mobiliteit

Doe maar duurzaam